James Watt 1736. január
19-én született a skóciai Greenock városában. Apja ács volt. Már az iskolában
főleg a fizika és a matematika érdekelte, a többi tantárgyban bizony nemigen
jeleskedett. Szeretett volna magasabb iskolai képzettséget szerezni, családja
anyagi helyzete azonban ezt nem tette lehetővé. Hosszú töprengés után úgy
döntött, hogy — gyenge fizikumára való tekintettel — a megerőltető testi
munkát nem igénylő finommechanikusi foglalkozást választja. 1754-ben optikát
és mechanikát kezdett tanulni Glasgow-ban. Egy év múlva felkereste Londonban
a matematikai műszereket gyártó Morgant. Itt is sok mindent tanult, s pontosságával,
alaposságával messze kitűnt társai közül.
1757-ben megkapta Glasgow-ban
az egyetemi mechanikusi állást. Jól felszerelt szertárba került, ahol nemcsak
kedvére dolgozhatott, hanem ismereteit is gyarapíthatta, sőt fizikai és
kémiai kísérleteket is végezhetett.
A gőzgép gondolatával
két év múlva kezdett foglalkozni, eleinte azonban eredménytelenül. Amikor
aztán rábízták a Newcomen-féle gőzgép modelljének javítását, nemcsak rendbe
hozta a masinát, hanem megkísérelte a modell tökéletesítését is. Megfigyelte,
hogy a gép kazánja csak a dugattyú néhányszori felemelkedéséhez elegendő
gőzt fejleszt. Azután várni kell, amíg új gőz keletkezik a kazánban. Néhány
hónapig törte a fejét, míg 1765 elején rá nem jött a megoldásra, arra ti.,
hogy a gőznek nem szabad közvetlenül a gőzhengerben lecsapódnia, hanem
azt kell biztosítani, hogy a hengerrel összekötött, külön tartályban
cseppfolyósodjék. Így
találta fel Watt a gőzsűrítőt (kondenzátort) és nem sokkal később — a hengert
mind a két végén födéllel lezárva — a kettős hatású expanziós gőzgépet.
Watt persze nem is sejtette,
hogy milyen roppant nagy nehézségeket kell majd leküzdenie, amíg elgondolásait
megvalósíthatja. Abban az időben nemigen akadt olyan mechanikus, aki egy
bonyolult gépet rajz alapján képes lett volna tökéletesen megépíteni. Azonkívül
a megmunkáló gépek sem voltak eléggé pontosak.
Így azután a gőzgép első
modelljei bizony nem sikerültek. Wattnak elfogyott a pénze, mire kénytelen
volt igénybe venni egy dr. Roebuck nevű orvos, s egyben nagyiparos pénzügyi
segítségét. A doktor azonban kikötötte magának a találmány szabadalmi védelmét
és a nyereség kétharmad részét. 1769-ben Watt végre szabadalmat nyert "a
tüzes gépek tüzelőszükséglet- csökkentésének új módjára". Csakhogy a szabadalom
alapján megszerkesztett gép ismét csalódást okozott. A sikertelenségnek
nemcsak az volt az oka, hogy a gép fontos részeinek szigetelése tökéletlen
volt, hanem az is, hogy a felhasznált anyag nem volt megfelelő. Watt ekkor
szakított társával, aki a reá jutó hányadot eladta egy Boulton nevű gyárosnak.
Boultonban Watt olyan emberre talált, akitől minden támogatást megkapott
kísérleteihez és találmányaihoz, s aki később társa lett az új Boulton
és Watt Gőzgépgyárban. Watt fáradhatatlanul dolgozott az oly sok csalódást
okozó találmányának tökéletesítésén. 1775-ben sikerült elkészítenie a gép
legfontosabb alkatrészét, a gőzhengert, amely valóban működött, úgyhogy
a gyár megépíthette az első gőzgépet, s egy évre rá már kettőt. A gépek
jól dolgoztak, s erre már mások is felfigyeltek; így ezután a gyár hamarosan
felkészült a gépek tömeges gyártására. A nagy siker nem változtatott egy
olyan szerény ember életmódján, amilyen Watt volt. Továbbra is tanulmányainak
szentelte minden idejét. 1780-ban feltalálta a másolóprést, két évvel később
a lendkereket és további két év múlva a fordulatszámot állandósító mechanizmust,
a centrifugálszabályzót. 1785-ben Watt munkatársa, Murdock megszerkesztette
a hengerben elhelyezett gőzelosztó tolattyút, s ezzel az első használható
gőzgép fejlesztése befejeződött. James Watt termékeny élete folyamán számos
további találmányt alkotott. Érdemei elismeréséül élete végén sok megtiszteltetésben
részesült. Tagjává választotta a Francia Tudományos Akadémia, a londoni
Királyi Társaság, díszdoktorrá a glasgow-i egyetem stb.
Watt kétszer nősült.
Első házasságából öt gyermek származott, a másodikból kettő, ezek azonban
zsenge ifjúságukban meghaltak. Röviddel halála előtt felajánlották neki
a nemesi rangot, Watt azonban elutasította. Hű maradt egyszerű származásához
és az alkotó munkához, amelyet mindenekfelett szeretett.
1819. augusztus 19-én
halt meg Heathfieldben.
Készült: Materny Károly összeállítása alapján