Szerettem
a Puskást, szerettem a Puskásba járni
és büszke voltam arra, hogy ide
járhatok.
A négy év alatt sok olyan
egyéniséggel találkoztam itt a
tanárok és tanulók
között egyaránt, akik valamilyen
módon hatással voltak az életem
alakulására. Rájuk
mindig szívesen gondolok még akkor is, ha nem a
mindennapi életem részei.
A
tanárok közül kettőt emelnék
ki, akik hatással voltak az
életpályámra.
Kis
Kálmán
tanár úr
volt az egyik (matematika-fizika tanárunk és
osztályfőnökünk), akit nem
gúnyból, hanem szeretetből neveztek el a
diáktársaim Defi-nek. Szigorú,
következetes egyéniségével
és tudásával mindenkire
hatással volt. Engem az Ő
általános
hozzáállása, és
példája tanított meg a
módszeres és logikus
gondolkodásra.
Ódry
Mihály
tanár úr (műhelygyakorlat) ugyanezt a
rendszerető,
odafigyelő munkát követelte meg a gyakorlati
tevékenységek során. Tőle
megtanultam, hogy ha egy munkát el kell végezni,
akkor eredményt elérni csak
odafigyeléssel és lelkiismeretes
munkával lehet. Ez érvényes arra az
esetre is,
ha egyébként az adott munka nem tartozik a
kedvenc időtöltéseim közé.
A
PTTT
után a BME villamosmérnöki
karának nappali tagozatán a
híradás– és műszeripari
technológia szakon végeztem 1969-ben.
Tanulmányi szerződésesként a
Beloiannisz
Híradástechnikai Gyárban (BHG) kezdtem
dolgozni. Az első időszakban az
Elektromos Mérőberendezések
Osztályán a gyártás
minőségének a
segítésére
vizsgáló-berendezéseket terveztem.
1972-ben
a szakmai pályám új irányba
fordult, mégpedig az informatikai irányba, amely
a
mai napig tart. A gyár
számítóközpontjába
kerültem, ahol egy Minszk 23A jelű
számítógép volt. (Csak
érdekességként és a mai
számítástechnika
ellenpontjaként
jegyzem meg, hogy ez egy 3 műszakban üzemeltetett
tranzisztoros felépítésű, 64 kbájt
memóriával rendelkező gép volt,
amelynek még saját aritmetikai egysége
sem volt. A gép a matematikai
alapműveleteket a memóriában elhelyezett
táblázatok
segítségével végezte.) Itt
ismerkedtem meg az elektronikus adatfeldolgozás műszaki
hátterének a
szépségeivel és mindennapi
problémáival.
1974-ben
az ország első
számítástechnikát
tanító
szakközépiskolájába, a
Hámán Kató
Közgazdasági
Szakközépiskolába kerültem az
oda telepített R-20-as
számítógép műszaki
vezetőjének.
Kezdetben nem volt szó arról, hogy
tanítani kell, de a
számítóközpont műszaki
üzemeltetésének az
irányítása mellett ezt is azoknak
kellett megoldani, akik a
számítógép
mellett dolgoztak. Ennek a kezdeti időszaknak a szakmai
eredménye négy
szakközépiskolai tankönyv, amelyeknek
társszerzője voltam.
Napi
munkáim mellett közben megszereztem a
Digitális Elektronikai Szakmérnöki
(1978)
és a mérnök-tanári (1981)
végzettséget. Az előbbi a szakmai
munkámat erősítette,
az utóbbi az oktatási feladatok
ellátásához kellett.
1981-től
az iskola szakmai igazgatóhelyettese lettem a 2008-as
nyugdíjba vonulásomig. Az
iskola 1992-ben Kalmár László
matematikus nevét vette fel, aki a Szegeden a
JATE Kibernetikai Laboratóriumának a
vezetőjeként sokat tett a magyar
számítástechnika
fejlesztéséért.
·
Négy
tankönyv
írása társszerzőként.
· A
közép- és felsőfokú
„gazdasági informatikus”
szakképzés általános
követelmény-rendszerének,
valamint részletes szakmai
követelményeinek kidolgozásakor a
munkabizottság
munkájának
irányítása, ahol bizonyos
részterületeket én
készítettem. (1995.)
·
Az
informatika fejlődését követve a
közép- és emeltszintű
„gazdasági informatikus”
OKJ szakképzés általános
követelmény-rendszerének, valamint
részletes követelményeinek
átdolgozása. (1999.)
· A
szakmai
alapozó tantárgyakra vonatkozó
általános irányelvekkel
összhangban az
„informatikai alapismeretek” című
szakmai alapozó tantárgy
érettségi
követelmény-rendszerének
kidolgozása és rendeleti formában
történő kiadásának
előkészítése. (2001.)
·
Az
iskolában oktatott szakmai tantárgyak
tananyagának kidolgozása és
oktatása az
emelt szintű programozó és gazdasági
informatikus OKJ-s szakmákban.
(számítógépes
biztonság,
számítógépes
hálózatok, operációs
rendszerek).
Munkáim
során sok emberrel dolgoztam együtt és
sok tapasztalatot gyűjtöttem az
eredményes munkavégzésben.
Életem során mindig azt tapasztaltam, hogy egy
közösség eredményesen csak
csapatmunkában dolgozhat. A mai kiélezett
gazdasági
versenyben ezért a tanácsaim:
· 1. Egy
munkavállaló csak akkor találhat
biztos és
nem csak átmeneti munkahelyre, ha be tud illeszkedni a
munkahelyi közösségbe és
a munkatársai számíthatnak a
munkájára. (Kérdés:
„Homok, vagy fogaskerék akarsz lenni a
munkahelyeden?”).
· 2. Ha
vezetőként eredményes akarsz lenni, akkor
bízz meg a kollegáidban és ne Te
akarjál mindent egyedül megoldani.
·
3. Nem
szabad mindent elvállalni. Tudjál néha
nemet
is mondani egy-egy munkára, hogy az erőd ne
forgácsolódjon szét.
Jelenleg
nyugdíjas vagyok és már csak
szakértőként az Országos ECDL
központ Minősítő
Bizottságának
a munkájában veszek részt.
|